Az áruszállítás volumene a GDP-hez viszonyítva

Index, 2000=100
Az adatok forrása: 
Eurostat

Az áruszállítási teljesítmények Magyarországon tartósan felülmúlják a gazdasági fejlődést. Mialatt a GDP 2000 és 2011 között 23%-kal emelkedett, addig az áruszállítási teljesítmény árutonna-kilométerben mérve ezt jóval meghaladó mértékben, több mint a duplájára nőtt. Az a fenntarthatósági szempontból káros tendencia, amelyben a gazdaság a raktározás helyett az áramlás alapú termelés felé mozdult el, folytatódott. Míg a GDP-nél 2,1% volt az átlagos növekedési ütem addig az áruszállítási teljesítményeknél 8,6%. A növekedés üteme megtorpant, de az üzletág továbbra is komoly környezetterhelést okoz.

A belföldi áruszállításban a szállított áruk tömege viszont 2008 óta folyamatosan csökken, az akkori 250 millió tonnánál 2012-ben már közel 100 millió tonnával kevesebb volt. 

A fenntartható fejlődés céljait az szolgálná, ha az egységnyi GDP-re vetülő szállítási teljesítmény folyamatosan csökkenne, ennek azonban a tapasztalatok éppúgy ellentmondanak, mint a magyar gazdaságfejlesztés elmúlt évtizedeinek célstruktúrája (logisztikai központok és autópályák országa lettünk), illetve legújabban az újraiparosításra vonatkozó, és az energiahordozók illetve nyersanyagok hiányára való tekintet nélkül meghatározott kormányzati célok.